Co się dzieje, gdy połączymy coaching, mentoring, mastermind i… intuicję? Powstaje coś, co Ania Zdzieszyńska nazywa „skundlonymi metodami rozwoju” – elastycznym podejściem, w którym najważniejszy jest człowiek, jego cel i to, co naprawdę działa.

W tym odcinku:
- rozróżniamy coaching, mentoring, trening i mastermind,
- rozmawiamy o tym, jak słuchać ciała i intuicji w procesie rozwoju,
- podkreślamy znaczenie pytań, energii i efektywności,
- przyznajemy, że nie zawsze chodzi o certyfikaty – czasem o chemię i doświadczenie,
- i wchodzimy też w tematy… duchowości i archetypów.
To rozmowa o rozwoju, który jest skuteczny, naturalny i dopasowany. Rozwoju, który można sobie „skundlić” po swojemu.
🔗 Gościni odcinka: Anna Zdzieszyńska Trenerka, mentorka
🎙 Podcast Ani: Asertywność przy kawie
🎙 Podcast Ani: Końska dawka rozwoju
🔗 Wspominamy także: 🧠 Action Learning VIAL, Tomasz Janiak
W tym odcinku:
Alicja: Halo, halo tutaj jeszcze raz.
Halo, halo przy mikrofonie, Alicja, a to jest kolejny odcinek podcasterek i dzisiaj będzie trochę wyjątkowo. Nagrałam już ponad 100 odcinków i w kilkunastu byłam gościem, ale robię to po raz pierwszy, że przedstawię moją gościnie i to o czym będzie ten odcinek na początku, a potem Ania pamięta, żebyśmy sobie zrobiły podsumowanie czy naprawdę ten odcinek o tym był, czy poszłyśmy w inne rejony. Cześć Ania!
Anna: Cześć Alicjo.
Skundlone metody rozwoju – co to znaczy?
Alicja: Będziemy z Anią rozmawiać o skundlonych metodach rozwoju. Coaching, mentoring, mastermind, pytania i Active Learning. A do tego jeszcze intuicja i elastyczność w podejściu do drugiego człowieka.
Praca rozwojowa Ani – doświadczenie i podejście
Anna: Od ponad 25 lat zajmuję się pracą rozwojową – z grupami, indywidualnie, online i na żywo. Prowadzę coaching, mentoring, mastermindy i warsztaty. Często mieszam metody w zależności od potrzeb klienta.
Jak wybrać odpowiednią metodę?
Anna: Zawsze zaczynam od celów – co chcemy osiągnąć i jaki jest kontekst. Czasem lepszy jest coaching, czasem trening. Ważna jest efektywność. Rozwój nie ma być tylko fajny, ma działać.
Co mówi ciało? Słuchanie intuicji w rozwoju
Anna: Jeśli coś nas mierzi, ciało daje sygnały – może czas zmienić metodę albo osobę, z którą pracujemy. Warto się tego uczyć i słuchać siebie.
i w nawiązaniu do tego, że z natury pewne rzeczy ciągniemy, ja myślę, że bardzo bym zachęcała do tego, żeby wsłuchiwać się w swoje ciało. Ono bardzo dużo podpowiada, a my w dzisiejszym pędzie lecimy, znaczy ja jestem zatem, że w ogóle było cele, żeby były pewne plany, też mam ten taki rys mocno biznesowy, natomiast nie zapomnijmy o ciele. Czyli jeżeli mnie mierzi, że mam coś robić i mnie skręca, ale mam w planie jeszcze cztery sesje, bo za nie zapłaciłam,Ja zaczęła bym negocjować albo sposób prowadzenia, albo kto to robi, bo czasami nie ma chemii. Szukała bym czegoś takiego, gdzie ciało mi daje sygnał. Może nie rozluźnienia, bo z rozluźnienia też nie ma takiej energii do działania. Bo w rozluźnieniu jest chill-out, który też jest potrzebny.
Podcasty jako narzędzie rozwoju i komunikacji
Alicja: Podcast pozwala poznać osobę. To świetne narzędzie do budowania relacji, rozwoju i marki osobistej. Podcasty wychodzą z serca – niektóre są hobbystyczne, inne biznesowe.
Anna: Dla mnie to też forma rozwoju – przygotowanie do odcinka wymaga refleksji i obserwacji.
Coaching, mentoring, trening i mastermind – różnice
Anna: Coach nie daje rad, tylko zadaje pytania. Mentor dzieli się doświadczeniem. Trener uczy umiejętności. Mastermind to grupa, która wspiera się nawzajem w rozwoju i projektach.
I teraz coaching. Coaching jest tą metodą, gdzie coach jest takim katalizatorem. I główną metodą pracy coacha jest zadawanie pytań, słuchanie, takie wejście w świat klienta i pobudzanie do myślenia. Ale zakładamy w procesie coachingu, że klient zna odpowiedzi, a my potrzebujemy je wydobyć, żeby on sam właściwie wydobył te odpowiedzi, bo odpowiedzi faktycznie są w nas, tylko nie zawsze je widzimy i właśnie rola coacha jest, żeby je pokazać.
Mentoring z kolei jest to takie działanie rozwojowe, gdzie mentor przede wszystkim dzieli się swoim doświadczeniem. Niekoniecznie doradza w danej sytuacji, bardziej mówi co sam by zrobił w danej sytuacji, ale też mówi o swoim doświadczeniu i jest to taka wielka inspiracja do tego, żeby podjąć samemu decyzję, ale też podczas procesu mentoringu można przedyskutować z mentorem, a ja mam taki pomysł, a co ty myślisz? Czyli tutaj jest praca na autorytecie merytorycznym też, bo coach nie musi mieć wiedzy z danego zakresu, trener musi. Mentor też dobrze, żeby miał trochę tej wiedzy merytorycznej, ale też w ogóle dużo doświadczenia życiowego, bo to doświadczenie życiowe pomaga w tych kwestiach rozwojowych.
Czy młody może być mentorem?
Alicja: Czy 25-latek może być mentorem?
Anna: Tak, jeśli ma świadomość, pokorę i realne doświadczenie. Nie chodzi o wiek, tylko o postawę i jakość.
Action Learning – coaching grupowy w działaniu
Anna: Action Learning to metoda rozwiązywania złożonych problemów w grupie przez zadawanie pytań. Rozwija współpracę i refleksyjność. Tomasz Janiak rozwija wersję VIAL.
Skundlenie – miksowanie metod w praktyce
Anna: Nie trzymam się jednej formy. Pracując z menedżerką czasem przechodzę z coachingu do treningu, bo szybciej nauczymy się exposé czy feedbacku. To jest właśnie skundlenie.
Coaching interwencyjny i elastyczne wsparcie
Anna: Nie wszyscy potrzebują 6 sesji. Czasem wystarczy jedna. Dlatego mam pakiety 1, 3 lub interwencyjne spotkania. Liczy się skuteczność.
Mastermind – zasady i prowadzenie
Anna: W mastermindzie każda uczestniczka wnosi swój temat. Grupa wspiera, komentuje, doradza. Ważne są zasady, czas, efektywność. Czasem zapisuję zobowiązania uczestniczek, żeby było konkretne „co zrobiłaś?”.
Anna:
Mamy taką formę na przykład mastermindów, w ogóle prac grupowych, mają pewien kierunek, one też są w jakiś sposób rozwojowo, ale tam mają pewien konkretny kierunek. Taką metodą jest na przykład Action Learning, to jest metoda, podczas której rozwiązujemy grupowo problemy i coach Action Learning, to jest coaching grupowy, ma za zadanie prowadzić ten proces i grupa pochyla się nad jakimś konkretnym problemem, który ten problem jest złożony, aktualny i nie do rozwiązania przez eksperta, że przychodzi ekspert i mówi, bach mam rozwiązanie, czyli tutaj mentor nawet gdyby chciał to sam nie ma rozwiązania i grupa pochyla się i pracuje nad problemem, a drugim celem w Action Learningu jest rozwijanie umiejętności.
Pytania, przestrzeń, duchowość
Alicja: Lubię pracować pytaniami. Sprawdzam siebie – co dziś jest najważniejsze? Czy mam na to energię? Czasem potrzeba przestrzeni.
Anna: Wszechświat daje odpowiedzi. Duchowość ma znaczenie – każdy może to definiować po swojemu, ale rozwój bez emocji i głębi nie działa.
Archetypy, emocje, mądrość
Anna: Działam z archetypem Mędrca. Lubię mówić, uczyć. Mam moc komunikacji, ale uczę się słuchać. To część mojego rozwoju i duchowości.
Zakończenie
Alicja: Porozmawiałyśmy o skundlonych metodach, coachingu, mentoringu, duchowości, pytaniach i efektywności. Dzięki Aniu!
Anna: Dziękuję i pozdrawiam podkasterki!