Planowanie podcastu, czyli zanim zaczniesz nagrywać
Planowanie podcastu usprawni Twoją pracę nad nagraniami i da Ci poczucie panowania nad sytuacją. Nie będziesz musiał(a) z dnia na dzień wymyślać tematów albo kombinować, kogo zaprosić do odcinka, który powinien ukazać się za dwa dni.
Na etapie planowania przygotujesz też kilka elementów, które zostaną z Tobą na dłużej, np. muzyka czy okładka.
Co musisz zrobić, zanim po raz pierwszy wciśniesz REC w programie do nagrywania? W tym tekście opowiem Ci o:
- Wybieraniu nazwy podcastu
- Częstotliwości publikacji podcastu
- Muzyce do odcinków
- Okładce podcastu
- Planowaniu odcinków.
Nazwa podcastu
Jest jedna główna porada dotycząca nazwy podcastu: Niech nazwa mówi, o czym jest podcast.
Dobra wiadomość jest taka, że możesz iść za tą poradą lub zrobić to po swojemu. Jest wiele podcastów, które nie odnoszą się do treści odcinków, a jednak cieszą się olbrzymią popularnością. Trzeba jednak przyznać, że określająca temat nazwa podcastu zwiększa szansę na to, że zainteresowany tematyką słuchacz kliknie PLAY.
Częstotliwość publikacji podcastu
W idealnym świecie podcasty ukazują się cyklicznie, najlepiej raz w tygodniu. Zanim jednak podejmiesz się tego wyzwania (bo to naprawdę wyzwanie, zwłaszcza, jeśli każdy etap produkcji i postprodukcji zamierzasz ogarnąć samodzielnie), pomyśl… o swoim stylu życia, obowiązkach i tym, ile realnie jesteś w stanie zrobić w ciągu miesiąca.
- Jak często będziesz nagrywać odcinki?
- Ile jesteś w stanie ich nagrać na jednym posiedzeniu?
- Czy w razie spadku motywacji będziesz mieć zapas, z którego skorzystasz?
I znowu: nie trzeba ustalać sobie określonej częstotliwości. Możesz wybrać drogę spontanicznych publikacji. Wiadomo jednak, że regularność pomaga słuchaczom przyzwyczaić się do Ciebie i do Twojego programu.
Jeżeli zdecydujesz się na określoną częstotliwość i zadeklarujesz się przed słuchaczami, postaraj się jej trzymać. Łosiologia – mój podcast – od początku ukazuje się co 2 tygodnie i ta częstotliwość bardzo mi pasuje.
https://widget.spreaker.com/player?episode_id=48136568&theme=light&playlist=false&playlist-continuous=false&chapters-image=true&episode_image_position=right&hide-likes=false&hide-comments=false&hide-sharing=false&hide-logo=false&hide-download=true
Okładka podcastu
Startując z podcastem, najczęściej myśli się o jego treści i sprzęcie do nagrywania. Szybko okazuje się, że będzie co najmniej kilka spraw, które trzeba załatwić przy okazji.
Na platformach hostingowych każdy podcast ma swoją okładkę. To świetny sposób, by przykuć uwagę odbiorców. Prostą okładkę – np. ze swoim zdjęciem – przygotujesz choćby w Canvie. Możesz też zainwestować w logo podcastu. Okładka podcastu może być taka sama do wszystkich odcinków albo zmieniać się zgodnie z tematyką odcinków.
Ja mam gotowe szablony, które uzupełniam co odcinek innym tematycznym zdjęciem. To mój złoty środek: każdy odcinek ma inną grafikę, ale gotowe szablony oszczędzają parę minut na przygotowaniach.
Planowanie podcastu i muzyka do niego
Nie wszystkie podcasty mają intro, outro i jingle. Niektóre to po prostu głos prowadzącego. Jeżeli wybierzesz taką opcję, nie musisz się przejmować tym punktem.
Jeżeli chcesz mieć intro, możesz stworzyć je tylko z muzyką albo z Twoim głosem zapowiadającym podcast i melodią w tle. Tak przygotowane intro wkleisz na początku każdego odcinka. Dokładnie to samo możesz zrobić z outro, czyli zakończeniem podcastu.
Muzykę znajdziesz zarówno w darmowych, jak i płatnych bankach muzyki. Ja korzystałam z: Soundstripe.
Planowanie podcastu – przygotuj kilka odcinków
Planowanie pomaga niemal w każdej dziedzinie życia i nie inaczej jest z prowadzeniem podcastu. Jeśli wiesz już, jaka będzie częstotliwość publikacji, przygotuj sobie plan na choćby 10 odcinków. Jakie tematy będziesz omawiać? Czy zrobisz to samodzielnie, czy z gośćmi?
Spontaniczne nagrywanie odcinka solo być może nie wymaga dokładnej organizacji, ale zupełnie inaczej będzie w przypadku wywiadów z gośćmi. Tu nagranie zależy od dwóch osób, więc dla spokoju ducha z wyprzedzeniem dograj terminy rozmów.
Więcej informacji o nagrywaniu wywiadów znajdziesz w tekście:
Może dasz radę nagrać kilka odcinków, korzystając z początkowej mobilizacji? Zapasowe podcasty o uniwersalnych tematach, które można wykorzystać w dowolnym momencie roku, potrafią pomóc w trudniejszych momentach, kiedy zapału czy czasu do nagrywania zwyczajnie brak.
Trzymam za Ciebie kciuki! W internecie jest jeszcze sporo miejsca na nowe podcasty, nie ma co odwlekać publikacji. Jeśli któryś etap przygotowania swojego programu wciąż jest dla Ciebie zagadką, skontaktuj się ze mną – chętnie rozwieję Twoje wątpliwości: PISZĘ DO ALICJI.